Uge 16 – Hvad siger deltagerne om deres deltagelse på dette års Lederuddannelse?

Hvad siger lederne på dette års Lederuddannelse om deres deltagelse?

Den Systemiske Lederuddannelse i Dialogbaseret Ledelse

Af konsulent og antropolog Jonas Grønbæk Pors

Alle snakker om, vigtigheden af ’kultur’ indenfor ledelse. Det handler om at skabe den ’rigtige’ kultur på arbejdspladsen og i organisationen, da kulturen skaber hensigtsmæssige handlemåder, der hermed skaber resultater, der således sikrer bundlinjen. Men hvordan arbejder man som leder systematisk med det at skabe kultur? Vi tilbyder i MG-Udvikling en uddannelse, der klæder ledere på til at arbejde målrettet med at skabe og udbrede en bestemt kultur i organisationen. Nemlig en kultur baseret på dialoger, værdsættelse og anerkendelse. Dette, oplever vi, skaber resultater, da lederne hermed formår at skabe arbejdsmæssige kulturer, hvor medarbejderne inddrages, tager medansvar og hermed skabes de ønskede resultater.

For at vise, hvad vores Lederuddannelse i Dialogbaseret Ledelse indeholder, har vi taget en snak med fire kursister om, hvad de lærer, får ud af, og hvordan de bruger indholdet af lederuddannelsen i deres daglige arbejde.

Et redskab til at italesætte kulturen

Nils, der er daglig leder på KFUMs Børnehus i Odense siger, at hvor f.eks. diplomuddannelser i ledelse giver et beskrivende og teoretisk indblik i, hvad ledelse er og fungerer, så får han på MG-Udviklings lederuddannelse et pædagogisk og praktisk redskab, der hjælper ham til at praktisere ledelse. Et redskab, der kan tages op og benyttes i mange situationer, og som han kan give videre til sine medarbejdere.  

Kenneth, der er butikschef og uddannelsesansvarlig i outdoor butikskæden Eventyrsport supplerer: ”Jeg har fået styrket min forståelse og værdsættelse af kultur. Det har hjulpet mig til at italesætte kulturen, og jeg har fået nemmere ved at værdsætte andres arbejde. Jeg sætter flere ord på andres gode arbejde. Så jeg er blevet bedre til at rose mine kollegaer, hvilket gør, at de blive bedre til at rose hinanden.”

Jette, der er vuggestueleder i Handewitt, syd for grænsen pointerer, at hun får redskaberne til at praktisere en kultur, hvor man accepterer og værdsætter hinandens forskelligheder. Således så disse forskelligheder både bliver kompatible og bliver en styrke i organisationen. Noget der især er nødvendigt efter coronanedlukninger, når de forskellige afdelinger kommer ud af deres respektive bobler og skal arbejde mere sammen igen.

De får således alle konkrete værktøjer, de kan tage hjem og tage i brug med det samme. Værktøjer, der konkretiserer og operationaliserer det at ’arbejde med kulturen’ i organisationen. Dvs. noget, der skaber konkrete forandringer i hele organisationen og ikke bare på ledelsesniveau.

At skabe bevidsthed om, hvem man er som leder, hvad man står for og hvordan man udbreder det i organisationen

Noget, alle de adspurgte kursister påpeger, er fællesskabet med de andre deltagere. At man kan finde inspiration hos hinanden, selvom både det private og det offentlige, pasningsinstitutioner og butikskæder er repræsenteret på uddannelsen. Udover at give inspiration bliver deltagerne motiverede, da de kan dele deres egne erfaringer med de andre. Således bliver ønsket om at bidrage med interessante cases og fortællinger en motiverende faktor til at omsætte det, de lærer, i praksis.

Mere konkret siger f.eks. Nils, at positioneringstanken giver ham en tydeligere ledelsesstil, der samtidigt giver medarbejderne mulighed for at tage deres positioner ifht. til hans ledelsesposition. Herfra starter dialogerne om, hvordan de hver især agerer i organisationen og det daglige arbejde.

Kenneth supplerer med, at han mærker, at de er blevet bedre til at værdsætte og dvæle ved det, der går godt.

Jette siger afslutningsvist, at hun som leder får en afklaring på, at hun kan have en tendens til at overtage for mange opgaver fra medarbejderne. Deltagelse på lederuddannelsen har givet hende bevidsthed om dette og modet til at give plads til at medarbejderne bibeholder disse opgaver. For, som hun sammenfatter det: ”Det handler om at skabe forståelse frem for hurtige løsninger. Jeg søger som person nogle gange de hurtige løsninger. Men forståelse er vigtigt for, at vi finder en fælles løsning – en løsning der er langtidsholdbar, så vi ikke bare render rundt og brandslukker.”

Kunne du tænke dig at læse mere om Den Systemiske Lederuddannelse i Dialogbaseret Ledelse, kan du gøre det her virker.dk

Tilmelding kan ske her: virker.dk

KURSER OG UDDANNELSER – 2021:

Kursus i VækstModellen – 3 dages grundkursus – OPSTART OM 5 UGER:

Forår: 25.-26. maj og 8. juni 2021

Efterår: 21.-22. september og 2. november 2021

Den Systemiske Lederuddannelse – 6 samlinger á 2 dage:

23.-24. september 2021 + 28.–29 oktober 2021 + 25.-26. november 2021 + 27-28. januar 2022 + 31. marts –1. april 2022 + 16.–17. juni 2022 (eksamen)

VækstVejlederuddannelsen – 4 samlinger:

18.-19. november 2021 + 18.–19. januar 2022 + 22.-23. marts 2022 + 17. maj 2022 (eksamen)