I denne uge vil vi gerne dele de erfaringer, som Luise Boje Mortensen – skoleleder på Bjergby Friskole – har gjort sig med at benytte VækstModellen til ansættelsessamtaler på deres skole.
Luise fortæller: ”Vi havde 4 til samtale og der var tilsidesat 45 minutter til hver samtale. Vi havde ligeledes 6 personer fra ansættelsesudvalget tilstede i samtalerne.
Kort sagt, så foregik det på den måde, at ansøgeren blev budt velkommen og så fortalte dem fra ansættelsesudvalget hver i sær, hvad de synes, der var godt ved den pågældende ansøger. En lærer, der er med i ansættelsesudvalget, var ’sekretær’ og skrev alle udsagnene op på en planche i en sol. Derefter gik vi videre til at tale om, hvilke udfordringer en given ansøger kunne have ved at tiltræde i stillingen. Disse udfordringer blev ligeledes skrevet på en planche. Som eksempel kunne det være, at ansøgeren ikke havde så meget erfaringen med at have yngre børn eller lignende.
Under hele processen var ansøgeren en aktiv del af samtalen og kommenterede og uddybede udsagnene. Der kom ret hurtigt en positiv og åben dialog og vi fik talt om det svære på en positiv og åben måde. Faktisk kom vi helt naturligt til også at tale om muligheder ifht. disse udfordringer. Jeg tror, det var fordi, at vi havde talt om alt det positive først, så kunne vi have en god dialog om det svære også. Derudover blev det en anden snak, end hvis ansøgerne selv havde præsenteret sig selv – noget de i øvrigt selv sagde, efter samtalerne. Vi havde kort sagt mere fokus på åben dialog i stedet for en spørgsmål – svar, spørgsmål – svar struktur.
Vi i ansættelsesudvalget brugte plancherne som fælles referencepunkt til at tale om og vurdere ansøgerne. Medlemmerne af ansættelsesudvalget havde altså ikke selv taget noter undervejs, dette blev gjort i fællesskab og tydeligt og gennemsigtigt for ansøgeren.”
Tak til Luise for at dele deres erfaringer med os. Noget særligt interessant her er, at ansøgerne kunne følge med i, hvad der blev skrevet om dem. Som ansøger i en ansættelsessamtale kan man tit ende med at blive distraheret af, at man forsøger at afkode, hvad der bliver skrevet om en. Skrives der noget ned, når man synes man siger noget godt og klogt? Skriver de noget, når man han har sagt noget mindre godt? Man forsøger nogen gange, at aflæse, hvad de har skrevet. Hvilket selv sagt ikke er nemt, når man sidder overfor dem og således skal læse på ’på hovedet’. Luise og ansættelsesudvalgets teknik med fælles noter skaber gennemsigtighed for ansøgeren såvel som ansættelsesudvalget. Dette, tror vi, skaber en mere afslappet og rolig oplevelse for ansøgeren.
Endnu en gang tak for at dele de gode erfaringer.
Vil du læse mere om vores kurser i VækstModellen? Så klik her: